Op 7 oktober 2024 kwam het kernteam bij elkaar, voor de tweede keer, en werd stilgestaan bij TechKwadraat, debat 16-10-2024 en Impuls Open Leermiddelen.

TechKwadraat

We wisselen snel uit wat betreft de tussenstand TechKwadraat in de diverse regio’s. Veel positieve bewegingen richting consortia. Het lukt ook regelmatig om een schoolbestuur primair onderwijs als penvoerder te krijgen, dat vinden wij interessant in verband met het evenwicht po-vmbo-h/v. Na 17 oktober (intentieverklaringen) gaat de volgende fase in. Vanuit STEM22 geven we graag nogmaals mee (aan de regio-initiatieven en aan PTvT) dat het verstandig is om lerarenopleidingen en onderzoekers van bijv. lectoraten er bij te betrekken.

Inmiddels is er ook zicht op de samenstelling van de adviescommissie techniek- en technologie-onderwijs in het funderend onderwijs en wensen we deze commissie alle wijsheid bij advies en ondersteuning.

Kamerdebat 16 oktober 2024

Dit debat (eerder gepland in juli j.l., uitgesteld naar oktober) is interessant in verband de lopende discussies over kerndoelen, basisvaardigheden en de herziening examenprogramma’s. We betreuren benamingen als ‘herstelplan’ voor basisvaardigheden, we zien met plezier dat vakvereningen zoals NVON, NVvW en NVORWO juist veel werk maken van een hechte verbinding tussen ‘bèta-vaardigheden’ in de verschillende vakdisciplines en de ‘basisvaardigheden’ zoals onderscheiden in het masterplan basisvaardigheden.

Het is van nationaal belang dat in dit nationale debat geen kunstmatige waterscheiding wordt aangebracht tussen verschillende typen vaardigheden.

Zowel po als vo (als mbo) zullen veel meer profiteren van een heldere verbinding in de beschrijving van de diverse vaardigheden. Tevens is dit beter voor de implementatie in methoden, toetsing, opleiding en ondersteuning.

Impuls open leermiddelen

Het gaat behoorlijk goed met dit groeifonds (en STEM22), omdat er in een vroeg stadium gekozen is voor ‘laat duizend initiatieven starten’, en daar wordt veel geleerd met elkaar (met scholen, met ondersteunende instellingen, met SLO, etc.). Thans is het belangrijk meer focus (en afstemming tussen verschillende initiatieven) te krijgen, en wij zien o.a. in de lerarenopleidingen (STEM) een belangrijke schakel, omdat dat studenten makkelijker kunnen werken met ‘open lesmateriaal’ zonder al in een school ingeperkt te worden door methode-keuze.

Het lijkt verstandig de afstemming tussen Impuls Open Leermateriaal en STEM22 verder te intensiveren.