
Studiedag 28 mei 2025
Het platform STEM22 bestaat drie jaar.
Tijd om ‘op stoom te komen’!
Woensdag 28 mei 2025 – STEAM-UP!
10:00-16:00, Science Park, Utrecht
Vanuit de STEM22-missie stonden we deze dag stil bij alle STEM ontwikkelen onder het motto ‘op stoom komen!’ (STEAM UP!). Een dag met een gezamenlijke inspanning en tijd voor afstemming. Op deze manier ‘stomen wij op’ w.b. een aantal kerndiscussies rondom (didactiek van) STEM in het huidige tijdgewricht.

Dertig betrokkenen van ongeveer 20 verschillende instellingen in het gebied van didactiek van de bèta-wetenschappen kwamen bij elkaar:

Programma
Ochtend | Om 10:00 waren er enkele ‘pitches’ over de ochtend-onderwerpen. Twee onderwerpen stonden centraal: – Basisvaardigheden (en vooral digitale geletterdheid) t.o.v. STEM-inhouden: hoe doen we dat in het/ons onderwijs? (Initiatief van NVON/NVvW/I&I) – Binnen- en buitenschools leren -> de science centers en musea hebben prachtig educatie-materiaal, is er al een stevige verbinding tussen dat (educatie-)aanbod en de reguliere lessen op school? (Initiatief van VSC) |
Lunch | |
Middag | 13:00-16:00 – Inleiding – Arthur Bakker, hoogleraar UvA – didactiek en curriculum in het bèta-domein (Research Center for Curriculum Studies). – Uiteen in vier werkgroepen – Laatste half uur was er een terugkoppeling. Begeleiding: Wouter van Joolingen en Ralph Meulenbroeks |
Van de STEM-22 partners wordt positiebepaling en samenwerking gevraagd. Hoe geven we dat met elkaar vorm? ..
Toelichting
Het STEM-onderwijsveld is complex. Er spelen diverse factoren waardoor, ondanks jarenlange inspanning van onze organisaties, we nog niet de impact bereiken die we voor ogen hebben. Waar moeten we met elkaar aan werken om het tij nu echt te keren?
Modellen zoals van Davenport[1], en frisse initiatieven zoals OpenSciEd[2] lichten ons wellicht bij in het zoeken naar oplossingen, en naar het vergroten van de belangstelling voor STEM-vaardigheden. Hoe bestrijden we daarbij bekende knelpunten?
Na een gezamenlijke lunch beginnen we de middag met een reflectie van Arthur Bakker, hoogleraar Didactiek en curriculum in het bètadomein. Hij zal zich richten op de volgende drie thema’s: de huidige actualisatie van het curriculum; de zorgen rondom voldoende en actueel opgeleide leraren en het lerend vermogen van het onderwijsstelsel. Thema’s die geen van onze organisaties alleen kunnen oplossen. We hebben elkaar nodig.
[1] Davenport, C., Dele-Ajayi, O., Emembolu, I., Morton, R., Padwick, A., Portas, A., Sanderson, J., Shimwell, J., Stonehouse, J., Strachan, R., Wake, L., Wells, G., & Woodward, J. (2020). A Theory of Change for Improving Children’s Perceptions, Aspirations and Uptake of STEM Careers. Research in Science Education, 51(4). https://doi.org/10.1007/s11165-019-09909-6
[2] https://openscied.org/

Literatuur
Davenport, C., Dele-Ajayi, O., Emembolu, I., Morton, R., Padwick, A., Portas, A., Sanderson, J., Shimwell, J., Stonehouse, J., Strachan, R., Wake, L., Wells, G., & Woodward, J. (2020). A Theory of Change for Improving Children’s Perceptions, Aspirations and Uptake of STEM Careers. Research in Science Education, 51(4). https://doi.org/10.1007/s11165-019-09909-6
Hazelkorn, E. (2015). Science education for Responsible Citizenship. https://www.fisme.science.uu.nl/publicaties/literatuur/2015_science_education_for_responsible_citizenship.pdf
Quinn, H. (Ed.). (2011). A Framework for K-12 Science Education: Practices, Crosscutting Concepts, and Core Ideas. The National Academies Press. https://www.fisme.science.uu.nl/publicaties/literatuur/2011_framework_science_education_nrc.pdf.
Van den Akker, J. (2003). Curriculum perspectives: an introduction. In J. Van den Akker, W. Kuiper, & U. Hameyer (Eds.), Curriculum landscape and trends (pp. 1-10). Kluwer Academic Publishers. https://www.neccs.nl/curriculum/Curriculum_Landscapes_and_Trends.doc/
Onderwerpen
Curriculum
- Vernieuwingen (kerndoelen, examenprogramma’s
- Basisvaardigheden
- Inter-/multi-disciplinaire aanpakken vs mono-disciplinaire aanpakken
- Invloeden technologie
- Relatie met SDGs (duurzaamheidseducatie, e.d.)
Leraar
- Opleiding/nascholing
- Lerarentekort
- Carriëreperspectief
Lerend vermogen
- Governance
- Onderwijsregio’s (samen opleiden, e.d.)
- Bezuinigingen op onderzoek/professionalisering (lerarenbeurs, e.d.)
- Concrete samenwerkingslijnen (o.a. kijkend naar nieuwe uitdagingen vanuit Impuls Open Leermateriaal, Ontwikkelkracht en TechKwadraat).