Studiedag 28 mei 2025

Elk jaar wordt een STEM 22 ontmoeting georganiseerd. Deze dag in 2025 zal gericht zijn op de kernvraagstukken van de bèta-didactiek.

Woensdag 28 mei 2025 – STEAM-UP!

10:00-16:00, Science Park, Utrecht

Vanuit de STEM22-missie willen we deze dag ‘op stoom komen!’ (STEAM UP!) voor gezamenlijke inspanning en afstemming. We willen ‘opstomen’ w.b. een aantal kerndiscussies rondom (didactiek van) STEM in het huidige tijdgewricht:

Onderwerpen

Curriculum

  • Vernieuwingen (kerndoelen, examenprogramma’s
  • Basisvaardigheden
  • Inter-/multi-disciplinaire aanpakken vs mono-disciplinaire aanpakken
  • Invloeden technologie
  • Relatie met SDGs (duurzaamheidseducatie, e.d.)

Leraar

  • Opleiding/nascholing
  • Lerarentekort
  • Carriëreperspectief

Randvoorwaardelijke zaken

  • Governance
  • Onderwijsregio’s (samen opleiden, e.d.)
  • Bezuinigingen op onderzoek/professionalisering (lerarenbeurs, e.d.)
  • Concrete samenwerkingslijnen (o.a. kijkend naar nieuwe uitdagingen vanuit Impuls Open Leermateriaal, Ontwikkelkracht en TechKwadraat).

Van de STEM-22 partners wordt positiebepaling en samenwerking gevraagd. Hoe geven we dat met elkaar vorm? ..

Programma

OchtendPartners van STEM-22 zijn welkom vanaf 10:00 Er zijn zalen. Er is koffie/thee. Men kan zelf initiatief nemen om in subgroepen over onderwerpen uit te wisselen.
LunchOm 12:00 is er lunch (apart opgeven).  
Middag13:00-16:00 Inleiding – Arthur Bakker, hoogleraar UvA – didactiek en curriculum in het bèta-domein (Research Center for Curriculum Studies). Uiteen in werkgroepen Laatste drie kwartier terugkoppeling en vooruitblik

Literatuur

Davenport, C., Dele-Ajayi, O., Emembolu, I., Morton, R., Padwick, A., Portas, A., Sanderson, J., Shimwell, J., Stonehouse, J., Strachan, R., Wake, L., Wells, G., & Woodward, J. (2020). A Theory of Change for Improving Children’s Perceptions, Aspirations and Uptake of STEM Careers. Research in Science Education, 51(4). https://doi.org/10.1007/s11165-019-09909-6 

Hazelkorn, E. (2015). Science education for Responsible Citizenship. https://www.fisme.science.uu.nl/publicaties/literatuur/2015_science_education_for_responsible_citizenship.pdf

Quinn, H. (Ed.). (2011). A Framework for K-12 Science Education: Practices, Crosscutting Concepts, and Core Ideas. The National Academies Press. https://www.fisme.science.uu.nl/publicaties/literatuur/2011_framework_science_education_nrc.pdf. 

Van den Akker, J. (2003). Curriculum perspectives: an introduction. In J. Van den Akker, W. Kuiper, & U. Hameyer (Eds.), Curriculum landscape and trends (pp. 1-10). Kluwer Academic Publishers. https://www.neccs.nl/curriculum/Curriculum_Landscapes_and_Trends.doc/